onsdag 8. juni 2011

Humler

Greetings fra Nord-Trøndelag. Jeg er på feltarbeid i diverse naturreservater i Nord-Trøndelag. Edelløvskoger for det mest og dermed svært bratte, glatte, sleipe og utilgjengelige sørvendte lier. Men nei, jeg klager ikke. Jeg koser meg i sola og 27 grader her oppe i nord.

I dag ble en skikkelig bomtur. Vi kunne ikke krysse elven som var mellom oss og reservatet, og da vi prøvde oss fra øversiden (som innebar en 2 og en halv timer lang tur over fjellet) kom vi oss ikke ned stupene. Jaja, sånn kan det gå! Og turen var jo fin. Jeg fikk et bildet av en humle og har testet ut Artsdatabankens nye humlenøkkel på nett. Det er egentlig ikke bra nok bilde, men jeg tror det er en barskoghumle (har nå fått eksperthjelp og det er altså en lushatthumle).

2 kommentarer:

  1. Hei!

    Jeg utvikler humlenøkkelen, og synes det var artig å finne denne bloggposten.

    Ut fra bildet er det vanskelig å gi et entydig artsbestemmelse, men det er nok en barskoghumle eller forvekslingsarten trehumle.

    Bildet er flott, det viser virkelig hvordan bakkroppen er bygget opp.

    Vi utvikler hele tiden systemet, og er interessert i erfaringer som dine. Send gjerne noen ord til meg på epostadressen som er oppgitt i nettadressen, og lykke til med feltarbeidet!

    SvarSlett
  2. Hei
    Dette er nok en lushatthumle. Barskogshumle har et mørkt bånd over brystet, mens trehumle er mørk på de to første bakkroppsleddene.

    mvh
    Frode Ødegaard

    SvarSlett