søndag 19. juni 2011

Fine Fjärilar

For omtrent et år siden fikk jeg en fin liten bok av M; en av feltnøklene til Nationalnyckeln. I Sverige jobber ARTDatabanken med å lage en serie bøker med alle landet arter. Det er kommet en god del, men mye er fortsatt under utarbeidelse. Det fine med disse bøkene er at Sverige og Norge har en god del felles arter og at bøkene dermed er nyttige for oss norske biologer også. I tillegg til de store bøkene lages en rekke små og lette nøkler som kan tas med i felt. Den jeg har fått er for dagsommerfugler, eller dagfjärilar på svensk. Så når jeg har tatt bilder av sommerfugler på feltturene mine kan jeg finne ut hvilken art det er ut fra bildene.


Disse to kjærestene har jeg funnet ut at er to tiriltungeblåvinger (Polyommatus icarus).


Og denne er nok en ildgulvinge (Lycaena phlaeas).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar