tirsdag 12. april 2011

Skatter

Ting. Jeg har alt for mange ting. Vi har alt for mange ting. Og vi kaster alt for mye. Søppelfyllingene oversvømmer og vi sløser med maten vår og kaster nok til til å mate et helt land hver dag. Man kan kanskje ikke gjøre så mye med hva andre gjør. Alle må få velge selv og ingen vil vel være masekoppen i gjengen. Men, det er mye en kan gjøre med sine egne vaner. Ikke lag mer mat enn det man kan spise opp. Bruk ting om igjen. Reparer i stede for å kaste. Og så videre...hørt det før?!

Det er ikke bare som enkeltpersoner vi gjør noe med forelskelsen vår i ting. Tenk på alle bruktbutikkene og loppemarkedene som finnes. Etter vår rengjøringa kvitter vi oss med alt det vi betegner som søppel også kjøper noen andre nettopp de tingene på loppemarked fordi de synes de er skatter. Verdens beste form for gjenbruk! Jeg fant en sånn skatt på lørdag i en bruktbutikk i Kristiansund. En nydelig sukkerskål som minner meg om mumidalen. Synes den ble fin med den grønne skjeia mi fra Laos.



Jeg fant også noen norgesglass til. Jeg har mange fra før, men jeg er så glad i dem. De er så fine og de kan brukes til alt. Jeg har ris og pasta i dem. Tørkede kantareller, epler, pærer og chillier. Syltetøy, kaffe, buljongterninger. Smykker. Sleiver og øser og sånn, og så har jeg alle spisepinnene mine i en. Jeg kjøpte nemlig spisepinner i alle de asiatiske landene jeg var i da jeg reiste - de må jeg jo bare vise frem og da er et norgesglass perfekt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar