torsdag 10. februar 2011

Naturen er full av rare ting

Noe av det fineste med jobben min er alt det fantastiske jeg får se iløpet av feltsesongen. Alle de flotte utsiktene. De fine trollskogene. Og ikke minst alle de små, rare tingene som fins i norsk natur. Bare se her...
 
 
Dette er en gul parasollmose som jeg fant i Tana i Finnmark. Jeg skjønte ikke hva det var en geng da jeg så den.

På en gammel seter i Nord-Trøndelag fant jeg denne fiolette småfingersoppen. Og det hadde en bille også gjort.

I Eikesdalen på i Møre og Romsdal fant jeg disse. De er små vedboende sopper som heter småsporet grønnskål.


Denne mosen har et litt uhyggelig navn, nemlig blodvrangmose. Jeg fant den på toppen av et fjell i Porsanger. Den er litt fin egentlig.


På en salteng i Porsanger kom jeg over disse. Det er kvitsjøsalturt og er utrolig sjelden. Synes de ser mest ut som marsboere eller noe sånt, jeg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar